AKTA 778 - Akta baru yang diperkenalkan dan dikuatkuasakan bersama AKTA 777 oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia pada tahun 2017 ini mampu mengekang penularan pelaburan tipu Seumpama Skim Cepat Kaya. Tiada lagi sebab mengapa kita harus ditipu oleh mereka yang mempromosi Skim Pelaburan Tipu yang seumpamanya. Mari bersama-sama Celik Minda kita dengan laporan seterusnya....
Kredit kepada Utusan - www.utusan.com.my
PADA 26 Januari lalu, Pengerusi Suruhanjaya Syarikat
Malaysia (SSM) Datuk Seri Jamil Salleh mengumumkan Akta Skim Kepentingan 2016
(Akta 778) akan dikuatkuasakan serentak dengan Akta Syarikat 2016 (Akta 777)
pada 31 Januari 2017. Matlamat utama Akta 778 adalah mewujudkan dan mengawal
satu ‘platform alternatif bagi pengumpulan dana’ oleh syarikat melalui
penawaran skim kepentingan kepada pihak awam.
Istilah ‘kepentingan’ ditakrif dalam Akta 778 ini untuk
membawa maksud ‘apa-apa kepentingan atau hak untuk mengambil bahagian’ dalam
tiga jenis kegiatan ekonomi, iaitu skim pelaburan, skim kongsi masa atau skim
keahlian rekreasi. Perbincangan kita selepas ini ditumpukan kepada aktiviti
dalam bidang skim pelaburan sahaja.
Dalam bahasa mudah, sekiranya selepas tarikh 31 Januari ada
usahawan di negara ini mahu mewujudkan satu skim pelaburan yang sah di sisi
undang-undang, segala peruntukan yang terkandung dalam Akta 778 yang baru
dikuatkuasakan ini hendaklah dipatuhi. Mana-mana skim pelaburan yang gagal
mematuhi kehendak Akta 778 ini adalah tidak sah dan mana-mana pihak yang
mengendalikannya atau terlibat di dalam aktivitinya boleh dikenakan hukuman
penjara dan denda.
Kewujudan Akta 778 dinanti-nantikan sejak sekian lama dan
penguatkuasaannya pada Januari lalu dialu-alukan, apatah lagi bila baru-baru
ini kita dikejutkan dengan berita tangkapan seorang wanita muda yang
memperdaya lebih 1,000 orang melibatkan pelaburan tipu berjumlah lebih RM55
juta.
Suspek menipu mangsa dengan menawarkan menjadi pelabur dalam
satu tender pakaian seragam dan menjanjikan bahawa mereka akan menerima
pulangan pelaburan sehingga 50 peratus dalam tempoh dua minggu. Siasatan polis
mendapati kumpulan penipu pelaburan ini menjalankan kegiatan sejak Ogos 2015
dengan menyasarkan mangsa dalam kalangan kenalan rapat serta penduduk kampung.
Kes terbaharu ini mengingatkan kita kepada satu kes tiga
tahun lalu, yang melibatkan jumlah wang pelaburan yang lebih besar lagi. Pada
13 Jun 2014, pengasas skim pelaburan tipu ini, Datuk Dr. Jailani Jabar dan
isterinya Datin Dr. Latifah Taib dihukum penjara (10 tahun bagi Jailani dan
enam tahun bagi Latifah) serta denda berjumlah RM50 juta oleh Mahkamah Sesyen
Kuantan selepas didapati bersalah atas 189 pertuduhan pengubahan wang haram
hampir RM170 juta dan mengambil deposit daripada orang awam secara haram.
Mereka disabitkan setelah mahkamah mendapati mereka gagal
menimbulkan keraguan yang munasabah terhadap kes pendakwaan. Jailani didenda
RM29 juta atas 106 pertuduhan melibatkan nilai RM98.7 juta, manakala Latifah
pula didenda RM21 juta atas 83 pertuduhan membabitkan nilai RM71.3 juta.
Akta 778 mengandungi 92 seksyen dan dua jadual dimuatkan
dalam tujuh bahagian. Seksyen 3(1) menyatakan - “Tiada seorang pun kecuali satu
syarikat pengurusan boleh mengeluarkan atau menawarkan kepada orang awam untuk
melanggan atau membeli atau mempelawa orang awam untuk melanggan atau membeli
apa-apa kepentingan” kecuali skim kepentingan itu didaftarkan di bawah akta
ini. Mana-mana orang yang melanggar seksyen ini telah melakukan kesalahan, dan
jika disabitkan, boleh dihukum penjara tidak lebih dari 10 tahun, denda RM50
juta atau kedua-duanya sekali.
Seksyen 4(1) membenarkan empat jenis skim kepentingan
didaftarkan di bawah akta ini, iaitu skim pelaburan, skim keahlian rekreasi,
skim kongsi-masa atau gabungan mana-mana skim itu. Menurut Seksyen 5, apabila
satu skim itu didaftarkan, ia boleh didaftarkan sebagai satu skim premium, skim
kecil atau skim asing.
Seksyen 9 menggariskan prosedur bagi satu syarikat
pengurusan memohon kepada Pendaftar untuk mendaftarkan satu atau lebih skim
kepentingan. Jika permohonan itu didapati teratur dan memenuhi syarat,
pendaftar boleh mengeluarkan perakuan kebenaran – Seksyen 10.
Akta 778 memberi kuasa kepada pendaftar menggantung
perakuan kebenaran (Seksyen 11) dan membatalkan perakuan kebenaran (Seksyen
12) jika wujud hal keadaan tertentu, seperti syarikat telah melanggar
peruntukan akta ini atau gagal mematuhi apa-apa syarat yang dikenakan.
Andainya pendaftar mendapati suatu skim yang hendak
didaftarkan itu ‘mungkin digunakan bagi maksud yang menyalahi undang-undang’
atau memudaratkan keamanan awam atau bertentangan dengan keselamatan negara,
permohonan pendaftaran itu boleh ditolak olehnya – Seksyen 14.
Sebelum satu skim kepentingan didaftarkan, syarikat
pengurusan hendaklah terlebih dahulu melantik pemegang amanah untuk bertindak
bagi pemegang kepentingan – Seksyen 22.
Seksyen 45 memperincikan kewajipan berat syarikat
pengurusan, termasuklah mengambil segala langkah memastikan skim kepentingan
itu diurus dengan baik mengikut kehendak Akta 778, dokumen penawaran dan surat ikatan amanah atau
perjanjian kontraktual.
Syarikat pengurusan serta mana-mana pegawainya yang
melanggar seksyen ini boleh dihukum, jika sabit kesalahan, penjara tidak lebih
3 tahun, denda tidak melebihi RM500,000 atau kedua-duanya sekali.
Andainya pengendalian, pengurusan atau pentadbiran suatu
skim kepentingan itu didapati tidak teratur, atau terma atau syarat kebenaran
suatu skim itu tidak dipatuhi, Pendaftar ada kuasa untuk ‘campur tangan’.
Antara tindakan yang boleh diambil adalah memerintah syarikat pengurusan
menghentikan penawaran kepentingan kepada orang awam, menghendaki juruaudit
skim menjalankan audit ke atas skim itu dan mengemukakan laporannya,
memerintahkan syarikat pengurusan menggulung skim itu atau memberi apa-apa
arahan lain untuk melindungi kepentingan pemegang kepentingan.
Sekiranya masih ada skim kepentingan yang tidak didaftarkan
di bawah akta ini terus beroperasi selepas 31 Januari 2017, Seksyen 72 memberi
kuasa kepada Pendaftar menamatkan skim yang tidak berdaftar itu, mengarahkan
‘mana-mana orang untuk membayar pampasan kepada mana-mana orang yang telah
membeli apa-apa kepentingan dalam skim itu’ dan menghalang mana-mana orang dari
terus menjalankan aktivitinya.
Mana-mana syarikat pengurusan yang mengeluarkan pernyataan
palsu dan mengelirukan boleh dikenakan hukuman, jika sabit kesalahan, penjara
sehingga 10 tahun, denda sehingga RM3 juta atau kedua-duanya sekali – Seksyen
82.
Kesimpulannya, jika dilihat dari kandungannya, Akta 778
boleh menjadi senjata paling terbaru untuk menghapuskan jenayah pelaburan
tipu. Soalnya apakah penguatkuasaannya nanti boleh mencapai kesan yang
diimpikan?
PROFESOR DATUK SALLEH BUANG ialah penganalisis
undang-undang.
0 comments:
Post a Comment