17.2.17

AKTA 777 - MASIH RAGU-RAGU MEMILIKI SDN.BHD? MARI DAPATKAN NASIHAT

Tahun 2017 - Implementasi Akta 777 bagi syarikat di Malaysia oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia. Rebutlah peluang untuk menubuhkan syarika Sdn.Bhd anda.... Kembangkan lagi empayar perniagaan daripada saiz milikan tunggal, perkongsian kepada Syarikat Sdn.Bhd.





Kredit kepada http://www.bharian.com.my

SURUHANJAYA Syarikat Malaysia (SSM) mengumumkan undang-undang syarikat negara yang terbaharu dan termoden, Akta Syarikat 2016 (Akta 777) yang diluluskan Parlimen pada 28 April 2016 lalu, mula berkuatkuasa pada 31 Januari lalu. Bersama Akta 777 itu, Peraturan Syarikat 2017 turut dikuatkuasakan serentak.

Apakah ahli korporat kita di seluruh negara sudah bersedia beralih atau berhijrah dari landasan lama (Akta Syarikat 1965) kepada undang-undang terbaharu ini? Pada akhir 2012 lalu, tidak kurang sejuta syarikat didaftarkan dengan SSM. Ini bermakna pada awal 2017 ini, dua hingga tiga juta pengarah syarikat perlu ambil maklum (mendapatkan kefahaman) mengenai kandungan undang-undang syarikat baharu.

Akta 777 ini hasil kerja kuat Jawatankuasa Kajian Semula Undang-undang Syarikat (CLRC), jawatankuasa yang ditubuhkan kerajaan untuk memodenkan undang-undang syarikat sambil mengurangkan kos pematuhan dan memudahkan prosedur syarikat dan mengurangkan duplikasi serta konflik. Dalam kajiannya yang memakan masa beberapa tahun, CLRC mendapati walaupun undang-undang syarikat diasaskan kepada undang-undang syarikat Australia, banyak dasar dan prinsip berteraskan common law telah meresap masuk dalam undang-undang syarikat kita.

Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, banyak negara termasuk Australia, Kanada, Singapura dan New Zealand tidak lagi memakai banyak prinsip undang-undang berasaskan common law ketika menjalankan reformasi undang-undang syarikat masing-masing.


Perakuan dipertimbang 

Di akhir kajiannya yang memakan masa lebih empat tahun, CLRC mengemukakan 188 perakuan, dan 183 daripadanya dipertimbangkan dan diluluskan kerajaan. Daripada ratusan perakuan ini, CLRC merumuskannya dalam 19 pernyataan dasar. Jemaah Menteri secara rasminya merestui perakuan dan pernyataan dasar ini dan selepas itu, kerja penggubalan undang-undang syarikat serba baharu dan moden dimulakan. Seperti dinyatakan di atas, rang undang-undang syarikat baharu dibentangkan dan akhirnya diluluskan oleh Parlimen pada April 2016 lalu.

Dalam sidang akhbar pada 5 Mei 2016, Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Syarikat (SSM), Datuk Zahrah Abd Wahab Fenner menyatakan Akta 777 baru ini 'dijangka mengurangkan beban dan kos pematuhan, memberi kemudahan kepada syarikat dan meningkatkan tahap kecekapan, kebertanggungjawaban serta perlindungan terhadap pihak berkepentingan selaras dengan piawaian tadbir urus korporat antarabangsa dan moden.'

Pengerusi SSM, Datuk Seri Jamil Salleh pula berkata objektif utama Akta 777 adalah 'memupuk semangat keusahawanan di kalangan orang awam kerana ia mempunyai banyak dasar yang memberi kesan yang positif ke atas sesebuah syarikat'. Katanya, salah satu kesan positif ini memperkenalkan konsep 'seorang pemegang saham dan seorang pengarah' bagi memudahkan perniagaan. Di bawah undang-undang lama (Akta 125) sebuah syarikat itu memerlukan paling minimum dua pemegang saham dan dua pengarah syarikat.

Tujuan kerajaan meluluskan Akta Skim Kepentingan 2016 ini adalah untuk membolehkan syarikat mengumpulkan dana melalui skim kepentingan. 

Undang-undang syarikat kita yang lama, Akta Syarikat 1965 (Akta 125) telah dipinda 35 kali sejak ia mula dikuatkuasakan pada 15 April 1966. Kali terakhir ia dipinda pada 2007 di bawah Akta Syarikat (Pindaan) 2007. Sekiranya kita bandingkan dua undang-undang dari segi skop dan kandungannya, kita akan dapati undang-undang lama (Akta 125) mengandungi 12 bahagian, tetapi hanya 374 seksyen dan 10 jadual.

Bagi undang-undang baharu pula (Akta 777), walaupun ia hanya mengandungi lima bahagian, ia sarat dengan 620 seksyen dan 13 jadual. Kesimpulannya, Akta 777 yang baharu ini hampir dua kali ganda panjang daripada Akta 125, pastinya menjadikan ia lebih kompleks dan sukar difahami, kecuali oleh pengamal undang-undang dan setiausaha syarikat yang mahir dan berpengalaman mengenainya.

Salah satu perubahan penting diperkenalkan oleh Akta 777 ini adalah konsep syarikat diberi keupayaan seperti manusia biasa. Pada masa lalu, kuasa sebuah syarikat digariskan (dihadkan) dalam dokumen rasmi M&A yang memperincikan matlamat sesebuah syarikat itu. Andainya satu tindakan syarikat itu melampaui yang terdapat dalam M&A itu, mahkamah akan mengisytiharkan tindakan itu sebagai ultra vires (melampaui kuasa) dan dengan itu tidak sah dan batal. 


 TIDAK TIMBUL LAGI ULTRA VIRES

Dengan memberi sebuah syarikat keupayaan seperti manusia biasa, masalah ultra vires ini tidak timbul lagi, kerana Akta 777 tidak mewajibkan sebuah syarikat mempunyai M&A seperti dulu, kecuali syarikat berkenaan mahu berbuat demikian.

Bagi sebuah syarikat awam, Akta 777 beri hak dan peluang kepada pemegang saham memeriksa kontrak perkhidmatan antara syarikat itu dengan pengarahnya. Peruntukan ini diharapkan akan meningkatkan lagi ketelusan dan akauntabiliti pengarah syarikat. Mengenai isu saraan (gaji dan elaun), pengarah syarikat awam pula, perkara ini perlu dibentangkan dalam mesyuarat tahunan dan diluluskan pemegang saham.

Bagi sesiapa saja (misalnya pengasas syarikat, pemilik saham) yang selama ini pernah guna kuasa atau pengaruhnya untuk menentukan perjalanan sebuah syarikat walaupun nama mereka tidak disenaraikan sebagai ahli lembaga pengarah syarikat (mereka dipanggil "shadow directors"),

mereka perlu berhati-hati kerana Akta 777 ini boleh dipakai kepada mereka, sekali gus menjadikan mereka tertakluk kepada kewajipan fidusiari sama seperti dipikul oleh pengarah syarikat lain, dan jika berlaku pelanggaran undang-undang, mereka boleh dikenakan penalti berat (denda maksimum RM3 juta dan penjara 5 tahun) - seksyen 213

0 comments:

Post a Comment

Search

Blog Archive

Ads